Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Med det gamle 628 201 gennem Nordtyskland (Generelt)

af andersj, Aalborg, 22/7 2021, 21:37 (1008 dage siden) @ jacobchristensen

MR var i sin tid ligesom Bn-vognene et fremskridt i forhold til MO og Cl-vognene. Men som påpeget er der sket meget med komfort og teknik og kravene til samme siden 1980. De fleste vil nok også synes at en Mercedes-Benz eller BMW fra 1980 aldeles ikke lever op til nutidens krav. (Og så kan vi jo more os med tanken om hvordan jernbanens passagertal havde set ud hvis man var fortsat med det gode gamle MO-materiel efter 1980)

Generelt er 25-30 år (med moderniseringer undervejs) en forventet levetid for materiel til persontrafik, så MR leverede hvad de skulle og lidt til. At MF nok kommer til at køre op mod 40 år antyder at den konstruktion var lidt forud for sin tid - og at de danske jernbaner virkelig trænger til den modernisering, som forhåbentlig kommer i de nærmeste år.

Den faktiske levetid afhænger typisk af andre faktorer, som eksempelvis krav om lav indstigning eller krav om klimaanlæg - begge ting som har givet BR 628 en meget kort karriere i Tyskland. De danske Desiro og Lint kommer til at falde på krav om batteridrift, selvom de sandsynligvis sagtens kan holde i meget længere end 30 år med rette fornyelse og vedligehold.

Lokomotiver, sporvogne og bybanetog kan jo nærmest være uendeligt længe i drift og bliver typisk "slået hjem" af manglende reservedele. Så snakker vi slet ikke om personvogne, hvor tyske Bm-vogne fra 60'erne og 70'erne nu lever deres 3. eller 4. liv hos Flixtrain/Snälltåget/Regiojet osv.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak