Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

De foreskellige epoker, en nødvendighed?

af Steff, 25/10 2010, 13:52 (4931 dage siden) @ Jimmy K

Er epokeinddeling nødvendig?

Jeg vil ikke give min gode kollega (UTJ) helt ret i, at en epokeinddeling ikke er nødvendig. Det kommer jo an på, hvad man vil bruger den til.
Virkelighedens jernbaner i dag (DSB, Arriva o.s.v.) er fuldstændige ligeglade med en epokeinddeling, de kører jo i nuet. Men tager man modeljernbanefolket, er det en absolut nødvendighed, hvis man ønsker at kører MODELKORREKT i forhold til forbilledet. Altså sammensætte sin togstamme, så vogne og lokomotiver (og for den sags skyld hele anlægget med huse og biler mv.) passer sammen tidsmæssigt. F.eks. en E-maskine med en åben skovvogn efterfulgt af en et par røde B-vogne afsluttet med et par dobbeltdækkervogne fra nutiden. Det går jo ikke modelmæssigt, hvis man ønsker at efterligne virkelighedens jernbaner, vel? Eller hvad med en EA´er med Q-vogne?
Derfor epoker, så man kan sammensætte sine modeltogsstammer korrekt. Det er også grunden til, at fabrikanterne af modeltog anfører i hvilken epoke vognene eller lokomotiverne er bemalet i. Men modeltog kan jo også være leg og hvis det bare er glæden ved at trække af med vogne på sit anlæg, så er epokerne ligegyldige, ikke sandt?
Det er rigtigt som UTJ skriver, at ”nogle herrer” i sin tid har sat sig sammen for at lave en modeljernbane (epoke) inddeling tidsmæssigt og at de forskellige epoker i de forskellige lande ikke passer sammen landene imellem. Det er nemlig simpelthen umuligt at få bemaling, nummerering, farver, typeangivelser mv. til at passe sammen landende imellem. Derfor igen den nationale epokeinddeling, hvor man kan gå ind og se og sammenligne med de udenlandske epokeinddelinger, hvis man ønsker at anvende udenlandsk vogn i det internationale tog på ens anlæg.
Herhjemme har Dansk Modejernbaneunion lavet en epokeinddeling og har fået disse optaget i den internationale modeljernbaneunions ”katalog” over normer. Men den er bl.a. tidsskriftet Lokomotivet uenig i og har så lavet deres egen, men de to epokeinddelinger passer stort set overnes på nær nogle år.
Hvad så i veterantogsverdenen? Man kan jo ikke sammenligne den med modeltogsverdenen? Jo, på mange måder. Når en klub restaurere en vogn, hvordan skal den males? Hvordan skal den litreres og hvad med andre påskrifter? Skal vognen se ud som ved leveringen, i 1930´erne eller da den blev udrangeret. Selvom man måske ikke lige næver epoker, så anvender man jo dem alligevel, da klubben jo ønsker at vognen fremstår så korrekt som muligt. Prøv f.eks. at se på DSB Museumstog, når de kører. De prøver at sammensætte vognmateriellet så det passer (nogenlunde, der jo ikke uanede mængder af vogne at tage af), eller Nordsjællandske eller Mariagerbanen. Alle prøver at sammensætte deres togstammer nogenlunde, så de tidsmæssigt passer sammen. Og igen, en rød B-vogn med en masse tidligere KSB vogne efter og trukket af et Marcipanbrød, nej vel?
Men ofte bliver man jo alligevel nødt til at gå på kompromis i veterantogsverdenen, da der jo – som tidligere skrevet, ikke er vogne nok. Men epokerne bliver anvendt hvis muligt.

Steff

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailBillige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak