Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hjælp en novice (Generelt)

af Peter Christensen, 23/7 2021, 20:08 (1005 dage siden) @ Tognovice

Fødselsår er 1951.

Så er en My stadig et god bud.
Den svenske fabrik afgav deres tilbud på de første My i netop 1951 og selve kontrakten kom i 1952. Leveringen fulgte i 1954.
Det giver mig også en anledning til at vise et foto af en My - frisk fra fad....
[image]

Dine krav har jeg givet lidt bemærkninger med på vejen.
- Stort - ca. 100 tons er vel en passende vægt?
- Stærkt - det var DSB kraftigste lokomotiv i flere år.
- Roligt (ikke superhurtigt og aerodynamisk) - My er ikke en væddeløbshest.
- Pålideligt - i den grad!
- Tålmodigt - he-he - ved ikke rigtig om et lokomotiv kan være "tålmodigt".
- Kan køre langt “på literen”. (Brændstof er rugbrødsmadder og te :-D ) - 4 liter pr. km. er næppe at køre langt på literen, men det var dog billigere end damplokomotiverne.
- Nytænkende/nysgerrig på ny teknologi - det var ihvertfald mange nye elementer både i lokomotivet og i selve købsprocessen.
- Familievenligt - meget.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MY1149
Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted

I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.

Læs mere

Jernbanebøger

Færgen er i havn om få minutter

Færgen er i havn om få minutter. Pris 270 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak