Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021 (Generelt)

af andersj @, Aalborg, fredag 23. juli, 2021, 20:43 (66 dage siden) @ Petteri

Hvor mange er der overhovedet med de togbusser?

DSB er sikkert kontraktligt forbundet til at yde en form for service mellem Rødby Færge og Nykøbing F, men ville alle parter ikke være tjent med, at droppe togbusserne allerede nu, og så henvise til bus/lokaltog?

Lidt ligesom jeg heller ikke forstår hvorfor Movia / DSB og relevante kommuner samarbejdede om at lade buslinje 760 mellem Sakskøbing og Vordingborg køre oftere og plus i sommerferien frem sporarbejdet er afsluttet. Pt er det en uddannelsesbus, men jeg tror den kunne have fungeret fint, med tanke på, at Lokaltog er aflyst mellem Øster Toreby og Nykøbing F.

Det er trods alt en dagsrejse fra Nakskov i øjeblikket:
Lokaltog til Ø. Toreby
Togbus Ø. Toreby - Nykøbing F
Togbus Nykøbing F - Orehoved (-Vordingborg)
Tog Orehoved - København

Rejsetid 3 timer 45 timer afrundet

Med bussen via Sakskøbing- Vordingborg havde rejsetiden været 3 timer 15 minutter afrundet

Der er meget dårligt samarbejde på alle niveauer (planlægning og takster) mellem DSB og trafikselskaberne.

Der har man i hvert fald den fordel i Nordjylland at man er mere fleksible når samme trafikselskab planlægger både tog og busser. Når der er sporarbejde mellem Aalborg og Frederikshavn indsættes der eksempelvis flere busser på 973X mellem Aalborg og Frederikshavn. Desuden benyttes der almindelige rutebiler fra de vognmænd der i forvejen har kontrakt med Nordjyllands Trafikselskab fremfor dyre turistbusser som togbusser ved planlagt sporarbejde. Fordelen er også at chaufførerne der normalt kører rutebiler kan finde vej og ikke kører før tid. I "DSB-tiden" var der ofte problemer med togbusserne, fordi chaufførerne ikke var rustet til rutekørsel.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen