Rødby Færge station nedlægges 12. december 2021 (Generelt)

af andersj @, Aalborg, lørdag 24. juli, 2021, 01:05 (66 dage siden) @ Rail

Ville DSB død af at køre bus og ikke andet der hvor der kommer ny station. Er det Holeby ? Er ikke jendt


Holeby station kommer til at ligge på en mark "in the middle of nowhere". Oprindeligt skulle den blot fungere som nødstation hvor man kunne skifte til togbusser ved sporarbejde/driftsproblemer.
Men så besluttede man politisk at der skulle bygges en "rigtig" station uden at overveje om der er et behov eller hvilke tog der egentlig skal standse der - for der er umiddelbart ingen planer fra dansk side om regionaltog mellem Nykøbing F og Tyskland og de internationale fjerntog kommer næppe til at standse på en bar mark. Schleswig Holstein brygger dog stadig på noget regionaltog Lübeck-Nykøbing F hver anden time - men det bliver et dyrt tog når tunnelafgiften skal betales.


Ja det bliver et dyrt tog, udover tunnelafgiften, så skal du finde en togtype der er/kan blive tunnelgodkendt samt godkendt til kørsel i både Danmark og Tyskland. Da toget højst sandsynligt kun skal kører hver 2. time (på en god dag) skal der også kun bruges meget få togsæt og flåden bliver dermed meget lille hvis man anskaffer en dedikeret flåde.

Men som så meget andet indenfor Jernbanen så handler det mere om et politisk ønske end så meget andet.

Man ville i så fald nok anskaffe en enhedsflåde til RE9 Lübeck-Nykøbing F og RE90 Lübeck-Burg, som Schleswig Holstein for nuværende planlægger at køre i 2 timers takt så der opstår timedrift mellem Lübeck og Burg.

Den fornuftige løsning vil være en bus mellem Burg og et sted på Lolland eller Falster. Det kunne være Holeby hvor et dansk regionaltog kan vende eller det kunne være Vordingborg med stop i Rødby og Maribo.

Jo mere jeg tænker over det, jo mere virker tog som det helt forkerte værktøj til en regionalforbindelse mellem Lolland/Falster og Femern - i hvert fald indledningsvis. En bus kan fint klare passagermængden og den behøver ikke at holde ude på en mark udenfor Rødby som toget vil komme til. Der kan let skrues op og ned for betjeningsniveauet og man kan ændre ruteforløbet uden at binde en masse kapital i materiel. Hvis ruten så bliver en succes kan man overveje at konvertere til togdrift.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen