Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hjælp en novice (Generelt)

af Steff, 24/7 2021, 10:14 (999 dage siden) @ Tognovice

Kære Sigrid

Årgang 51 er jo efter min mening ” Vinrtage a la superiur” på næsten alle måder.
Jeg tror at fødselarens muligvis første kendskab til tog eller læsning KAN have været ”TOGET, Den Sjove Bog” med tekst af Harald H. Lund og tegninger af Arne Ungermann fra C.A. Reitzels forlag 1947. Her optræder ”du store sorte Fyr” (et damplokomotiv litra P)

[image]

samt ”Fætter Lyn” (et MS/MB ”rødt” lyntog).

[image]

Litra P var jo datidens største danske ”Kæmpelokomotiv”, som konstruktøren O. F. A. Busse selv omtaler som en ”Væddeløbshest”. Altså hurtig og alligevel energibesparende med dets Compound dampfordeling system. Det kunne alt bortset fra standsende person- og godstog! Og så var det jo en fantastisk flot maskine og DANSK konstrueret!!!

En anden bog at tage udgangspunkt i da fødselaren var kommet i skole var ”Det lille lokomotiv” af Ib Spang Olsen, Forlaget Sesam. Her er forbilledet det gamle jyske lille ”seje” rangerlokomotiv litra M. En rigtig sej fætter. Denne bog viser jo hvad man kan når man vil og det er meget!!!
[image]
Ib Spang Olsen, forlaget Sesam.

Sidst men nok ikke mindst trods årgang 51, DSB første store dieselelektriske lokomotiv litra MY fra 1954 og frem, der udløste de store damplokomotiver. Stort, stærkt, pålideligt og i forhold til dampen, energi- plads- og mandskabsbesparende.

[image]
Tegning: Arne Ungermann.

Alle illustrationer og tekster som anført ovenfor

Med venlig hilsen og god fornøjelse

Steffen Dresler
NB: Du kan skrive til mig mere privat ved at bruge ”konvolutten” øverst, hvis du skal bruge illustrationer eller andet, årgang 51 skal man jo passe på!!

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak