LVCC Loop - En gummihjuls metro i Las Vegas (Generelt)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, søndag 25. juli, 2021, 10:36 (64 dage siden)
redigeret af Poul Brandt, søndag 25. juli, 2021, 11:21

LVCC loop, en "Tesla bilmetro". Anlagt af The Boring Company.
2,7 kilometer biltunnel med 3 "stationer". Tunnelen befærdes kun af dedikerede Tesla biler.
Ejes af messecenteret og er kun for messegæster (gratis).
Åbnede 8. juni 2021.

Kort og billeder
My first ride in the Boring Tunnel Loop in Las Vegas

Pris LVCC loop i alt inklusive stationer 52,5 mio. USD. eller ca. 125 mio. kr. pr. km. Gennemsnitshastighed ca. 50 km/t (idet man kan tage en bil dedikeret til endestationen, uden stop undervejs).
Letbanen i Ring 3 koster 7,5 mia. kr. for 27 km. svarende til ca. 300 mio. kr. pr. km. Gennemsnitshastighed ca. 30 km/t.
Ringmetroen koster ca. 25 mia. kr. for 15,5 km. svarende til ca. 1.600 mio. kr. pr. km. Gennemsnitshastighed ca. 40 km/t.


Næste fase er The Vegas Loop, som bliver en tilsvarende "gummihjuls metro/tesla-taxa-tunnel" for offentligheden. Vil blive anlagt og drevet uden tilskud fra det offentlige. Kapacitet 51.000 passagerer pr. time.
Priser på 5-10 USD afhængig af turlængden for en bil, ikke pr. person. Ligesom en taxa.
(Og mon ikke bilerne bliver autonome på et tidspunkt, det er jo et veldefineret miljø. Med driftsbesparelse til følge).

Coming Soon: Vegas Loop
Elon Musk’s Boring Company Gives Time, Cost Estimates for Vegas Loop Trips

The boring companys ide er bl. a. at tunnelboremaskiner (TBM) er for langsomme og derfor er det for dyrt at anlægge tunneler. Elon Musks mål var at forøge borehastigheden op til 15 gange ifht. sædvanlige TBM.
The boring Company TBM

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing - Rødby - Puttgarden 250 km/t
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen