Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

LVCC Loop - En gummihjuls metro i Las Vegas (Generelt)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 25/7 2021, 16:10 (977 dage siden) @ anho

Kapacitet 51.000 passagerer pr. time.


Det her lyder fuldstændigt usandsynligt. En tresporet motorvej har en kapacitet på 6000 køretøjer pr time pr retning, når flowet er optimalt. Hvis man antager at der skal køre 50000 passagerer pr. time i sådan en tunnel, og vi antager fire passagerer pr bil... så får vi at der skal køre 3,47 biler i sekundet igennem hvert rør.

Tre og en halv biler i sekundet, og det er under optimale betingelser. I virkeligheden kommer bilerne ikke til at være fyldt op. Det må de sgu længere ud på landet med.

Hvis det lykkes for Elon at lave en hurtigere, billigere tunnelboremaskine, så skal han ikke høre et ondt ord fra mig - men jeg vil stadig hellere sætte et tog ind i tunnelen i stedet for en bil. Dertil kommer at en stor del af besparelserne (både i tid og penge) kommer fra at gøre tunnelens diameter mindre, således at man ikke kan komme ordenligt ind og ud af bilen mens den er i tunnelen, og så der ikke er plads til flugtveje. Det er altså en enorm sikkerhedsrisiko.

Med 16 personers "busser" bliver det så mere end 1 sekund mellem hvert køretøj.
Var oprindeligt en del af projektet LVCC Loop. Men så nedskalerede de til almindelige Teslaer, da de med dem lige netop kunne opfylde kapacitetskravet i det projekt, 4.400 passagerer pr. time.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak