LVCC Loop - En gummihjuls metro i Las Vegas (Generelt)

af anho, søndag 25. juli, 2021, 16:53 (59 dage siden) @ Poul Brandt

Men har de så rent faktisk tænkt sig at bruge busser? Er der plads til en bus i sådan et smalt rør?

Med busser kan man heller ikke være sikker på at komme direkte til sin destination uden stop undervejs. Og hvis man både vil have gennemkørende og standsende busser, så skal man bruge plads til at overhale, og styringsteknikken skal være langt mere sofistikeret.

Busserne skal jo alligevel ikke ud af tunnelen, så man kunne jo sætte dem på skinner og spare en masse strøm. Dertil kunne man så også koble flere busser sammen og forøge kapaciteten yderligere. Man kunne kalde det en form for kapseltog. Eller bare et tog.

Mit problem med de her projekter er at de ikke forsøger at forbedre hvad vi allerede har. I stedet insisterer de på at fjerne alle de gode ting ved en jernbane og så lave et dejligt koncentrat af dens ulemper. Og så er der en nærmest manisk insisteren på at involvere "kapsler". Det er årsagen til, at når man prøver at optimere på sådan et projekt, så ender man altid med et tog i sidste ende. Selv hvis projektet er sundt i sig selv, så kan man altid forbedre det ved at lave det om til et tog.

Dertil kommer at Loop ikke engang har en hastighedsfordel, i modsætning til HyperLoop. Vakuumtog har været et koncept i hundrede år, og kan måske blive til en funktionel transportform en dag. Men Loop? Afhængigt af implementeringen kan det variere mellem en underjordisk motorvej og en underjordisk BRT; det første er oftest en dårlig ide, og hvis man alligevel bruger pengene på at grave tunneler kan man lige så godt også køre tog i dem, med mindre busserne skal køre videre på overflade-ruter. Under alle omstændigheder skal man bruge bredere tunneler end hvad Elon laver, af sikkerhedsmæssige årsager.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Kjellerupbanen

Kjellerupbanen
Pris 380 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen