Enmandsbetjening fra 9/1-2022 (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, torsdag 29. juli, 2021, 16:40 (91 dage siden) @ bjergged

Smartphone-tidsaldren har på mange måder mindsket behovet for togførere, så i det perspektiv kan jeg godt se hvorfor man kunne finde på at afskaffe dem på mindre trafikerede sidebaner som Esbjerg-banen. Der vil givetvis være nogen få passagerer der vil savne servicen, men for det brede flertal vil det ikke have den store betydning.

Nu er strækning til Esbjerg ikke 'en mindre trafikkeret sidebane', det er faktisk en af hovedstrækningerne her i landet, hvis du ikke skulle være klar over det.

Strækningen har igen og igen været udsat fra DSBs ledelse moderne form for management: Først forsvandt togføreren på regionaltogene mellem Aarhus og Esbjerg, dernæst fik strækning erstattet IC3 togene med IR4 togene, som slet ikke har samme komfortniveau - sæderne er elendige. I sommeren 2018, hvor der der var problemer med kørestrømsanlægget, var der kun er meget lille antal direkte tog til København fra Esbjerg i en periode på næsten 4 måneder, DSB kunne/ville ikke indsætte IC3 på strækningen.

Nu fjernes så togføreren fra IC-togene på strækningen ml. Kolding og Esbjerg. Nuvel, det er nok ikke det største problem i dagligdagen, men med det elendige materiel DSB køre rundt med, så er nedbrud/nedformeringer og delaflysninger en begivenhed flere gange om ugen. Her kunne en togfører nok gøre god gavn for at hjælpe passagerne - men det vil DSB så ikke længere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen