Godstog til Hirtshals i 2022? (Generelt)
… og der pt ikke er et godstogslokomotiv, der er udstyret med ETCS.
Der eksisterer pt kontrakter (ikke alle er underskrevet grundet igangværende afklaring omkring finansiering) på ETCS + Dansk STM udstyr til indbygning i 9 diesellokomotiver og 73 el lokomotiver hos kommercielle operatører til levering fra nu og til 2024.
Derudover er der også nybyggede el lokomotiver på vej med ETCS + dansk STM.
Så en løsning er på vej. Omend den stadig ser ret dyr ud.
Endelig får regionsbanerne jo udrustet deres MX med ETCS og MY med ETCS + dansk STM, hvordan man juridisk kan gøre disse maskiner tilgængelige for kommercielle operatører, kender jeg ikke seneste status på, men der arbejdes på forskellige løsninger.
Er Midtjyske Jernbaners GM lokomotiver ikke tit lejet ud til en godsoperatør?
Hvor mange forskellige first-of-class skal der til for at dække GM lokomotiverne?
1 (alle typer)?
2 (MZ IV, MX+MY+CFL1800)?
4 (MZ IV, MX, MY, CFL1800)?
6 (MZ IV, MX(2 varianter), MY(2 varianter), CFL1800)?
Eller hver operatør og type for sig?
Endelig er det vel principielt Banedanmark, der kan dispensere fra ATC og dermed STM kravet, hvilket kunne bringe flere lokomotiver i spil
GM med ATC og GM med ETCS kunne køre forspand, ligesom man gør når man bruger CFL1800 som booster
Lasse
--
Eskild