Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godstog til Hirtshals i 2022? (Generelt)

af andersj, Aalborg, 30/7 2021, 14:12 (973 dage siden) @ Niels Bak

TV2 Nord bragte her til aften et lille indslag fra Hirtshals Havn, der det sidste år har oplevet en stigning af gods. Dog ikke på banen, selvom kunderne efterlyser det.

Det nævnes i indslaget at det skyldes at der er har været meget sporarbejde ned gennem Europa, men det nævnes ikke, at der er installeret nyt signalsystem i Vendsyssel og der pt ikke er et godstogslokomotiv, der er udstyret med ETCS.

Men spændende at Hirtshals Havn mener, at det er realistisk med tog på terminalen i maj måned 2022. Gad vide hvem operatøren bliver - der bliver nævnt CFL Cargo i indslaget. Men de har jo heller ingen lokomotiver med ETCS.

Link til indslaget: Gods i Hirtshals

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard


Det er ikke i første omgang signalsystemet, som har været problemet, men manglende kapacitet, så der ikke kunne køres godstog i dagtimerne. Og et system, hvor godstoget skulle stå og vente på at komme afsted fra natfærgen kom ind med godset om morgenen til om aftenen efter passagerdriften var droslet ned, har ingen gang på jorden.

Siden er der lavet nyt krydsningsspor på Hirtshalsbanen og stykker med dobbeltspor ved Lindholm og Hjørring er på vej, så det er nok snarere fordi der faktisk er ved at være hul igennem til godstog, at der nu ser ud til at ske noget.

Med den nuværende hverdagskøreplan er kapacitetsproblemet flyttet fra Hirtshalsbanen til Hjørring station. Der er simpelthen ikke plads til at foretage omløb på Hjørring station af et længere godstog, fordi der foretages krydsning to gange i timen. Omløb skal ske i spor 1 eller 2, da spor 3 kun er ca. 540 meter langt. I spor 1 vil man kunne placere et 700 meter langt godstog hvilket svarer nogenlunde til længden på terminalen i Hirtshals (680 meter).

Dobbeltsporet ved Lindholm blev ibrugtaget i 2020 mens det i Hjørring føst bygges i 2024.

Problemet i Hjørring kan løses ved at etablere en perron i spor 3 samt en niveaufri over/underføring, eller muligvis ved at ændre hele køreplanstrukturen i Vendsyssel, hvilket næppe kommer til at ske før ETCS tages i brug på (Aarhus)-Lindholm i 2024.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak