Enmandsbetjening fra 9/1-2022 (Generelt)

af Petteri, søndag 01. august, 2021, 20:53 (48 dage siden) @ larsht

Jeg er ikke enig i, at det ikke har betydning, eller at det bare er ligemeget for de fleste. Det kan have en tryghedsskabende funktion for nogen og generelt en følelse af, at toget altså ikke er en bus. Det bør sådan set være ideen med toget i nutiden, at man kan flytte mange personer på meget lidt plads, meget hurtigt, med høj kvalitet.

Det er ikke nødvendigvis forkert konkret af afskaffe rollen lige nu og her, men det er en falliterklæring ift den politik, der har ført til, at der åbenbart er for få passagerer til at retfærdiggøre rollen. Det er mere afviklingskultur end udvikling. Toget har potentiale for meget høje passagertal, og dermed bliver det netop muligt for toget at levere denne service til lave udgifter pr rejsende.

Fremadrette skulle man se på at genindføre rollen og måske se på om den kan udvikles til yderligere service. Det samme gælder i øvrigt stationsområder, der er indgangen til toget men ofte henstår som nærmest groteske steder.


Jeg er enig i rigtigt mange af dine betragtninger - især den med at der er for få passagerer pt.
Der er behov for en sammenhængende plan for hele transportoplevelsen, både i forhold til udbuddet af afgange (og pladser) og det serviceniveau der skal tilbydes.

Som de fleste herinde ved er der jo visse sikkerhedskrav til personale ved passage af faste forbindelser over/under vand samt visse indlandske tunneler, men almindelig personlig sikkerhed og tryghedsfølelse kan håndteres på flere måder.
Mange steder i udlandet findes et decideret jernbanepoliti - det kunne være man skulle diskutere for/imod om det var en god idé eller ej.

Virkeligheden er dog at alt andet lige har en stadigt større andel af befolkningen adgang til elektroniske løsninger og det kan derfor diskuteres om der er "behov" for levende passagerinformation i alle tog.

Til sidst skal man også overveje hvad "niveauet" af billetkontrol skal være - både personaleudgiften i forhold til gevinsten og signalværdien i billetkontrollen i forhold til "gratisteri-raten"

Jeg kan godt se en mening i, ikke at have en togfører på de afgange, hvor der ikke er krav om det. Der skal naturligvis være stikprøvekontrol. Jeg skal passe på med hvad jeg siger, men rigtigt mange togfører på strækningen KBH-CPH, går direkte ind i tjenestekupéen når dørene er lukket. Nogle laver endda den frække, og går ned i førerrummet i bagenden af toget, og fløjter afgang ved sidste dør. Jeg pendler 5-6 dage om ugen, så jeg har et vidst grundlag at dømme ud fra.

Når det gælder informationen:
Tjaeh. DSBs folk i marken ved ofte det samme som passagererne, og det er dét som står på tavlerne eller Rejseplanen, så på den måde kan togpersonalet formentlig ikke gøre den store forskel. Problemet er de ældre og svage, og dem som ikke har smartphones. Nogle tør ikke spørge os andre rejsende om hjælp, og så risikerer de at stå forladt og alene et eller andet sted.

Jeg mener personligt at informationsniveauet er DSBs største problem. I år 2021, mens der har været pladsbillet krav, har 35 af "mine" planlagte tog været aflyst. 13 af dem lå i maj måned, hvor der i forvejen var reduceret drift. Det blev debatteret andetsteds i øvrigt. Årsagerne til aflysningerne bliver ironisk nok kun meldt ud, når Banedanmark er skyld i det. Jeg hører aldrig om personaleforhold eller materielforhold, som er årsag til aflysninger.

--
Pendler og bruger af de kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen