Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kæmpe potentiale for CO2-reduktion med brinttof [D] (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 2/8 2021, 14:34 (991 dage siden) @ XAL Olesen


1) En lang række store togfabrikanter satser stort på brinttog.

Det er jo klart. De fleste satser dog på både batteritog og brinttog, idet eksempelvis batteriudrustningen på begge togtyper, basalt set er den samme.

Om batteritog har den samme interesse på nettet kan jeg ikke vide. Tilsvarende blæser svaret pt. i vinden om det er brinttog eller batteritog der vinder i den nuværende situation og i den sidste ende. Men indtil videre er iLint det eneste brinttog der har været i normal drift de sidste 1½ år (faktisk længere) og samtidig er i produktion hos Alstom. Jeg kan ikke lige se producenter af batteritog der er på samme niveau lige nu.

iLint er ganske rigtig eneste brinttog, mens forsøgene med batteritog er afblæst, da teknologien allerede i de tidlige stadier viste sig at virke, så man ingen betænkeligheder har ved at ordre batteritog. Der er ordret langt flere batteritog end brinttog, ligesom forholdsvis mange nyere el-tog ordres ombygges til batteridrift. Ulempen ved iLint54 er desværre, at Alstoms udvikling er endt med at være på to forskellige platforme - altså Lint54 til brint og Coradia Continental til batteritog, mens eksempelvs Siemens tilbyder MIREO til både el, batteri og brint, og dermed forventeligt en mere konkurrencedygtig pris

Man skal dog huske, at batteritog og brinttog ikke er tænkt som konkurrenter. Batteritogene skal primært køre på de kortere strækninger, hvor man kan udnytte elektrificering i den "ene ende" (rækkevidde 100-150 km), mens Brinttog ventes anvendt, hvor der er adgang til brint, og hvor en rækkevidde på 1.000 km er at foretrække.

Principielt burde store dele af "Arriva land" altså være velegnet til Brint, men her giver batteritogene og den politiske aftale om at gå i gang med "delvis elektrificering" (batteritogsinfrastrukturkapacitet) nogle helt nye muligheder. Eksempelvis kan DSBs nye el-togsæt udrustes med batterier (evt blot nogle af dem), og give mulighed for direkte tog fra København til (Esbjerg)-Ringkøbing - Struer, (Vejle)-Herning-Struer - Thisted, (Langå)-Viborg-Struer, (Aalborg) - Frederikshavn - Skagen og (Nykøbing F) - Nakskov - eller hvad med København - Rødekro - Aabenraa? De nye et-system tog vil endda principielt kunne køre til Sverige eller Tyskland på batteri :-) Ideen om at tilbyde direkte tog mellem Hovedstaden og stort set samtlige danske byer et par gange om dagen, kunne nok være en overvejelse værd...Med brinttog bliver det nok lidt sværere (antager at DSBs tog ikke har vægtkapacitet til brintanlæg, men ved det faktisk ikke).

Med de langsynede briller på, kan højhastighedstog med batteripakke køre via Kattegat (ingen køreledninger på toppen af broen) København - Aarhus - Silkeborg-Herning eller København - Aarhus - Viborg - Struer evt. til Thisted...En rejsetid fra Herning hhv Skive til København på 2 timer eller Silkeborg og Bjerringbro til København på 1½ time vil formentlig kunne rykke ved jernbanens effektivitet i Danmark...

Det væsentligste argument for batteritog og i virkeligheden imod brinttog i Danmark er dog, at de væsentligste danske spillere indenfor brint, præcis IKKE er dem, der er involveret i brinttog, men at disse aktører istedet har set det langt større emissions potentiale i større skibsfart, varebiler og lastvogne, der efter elektrificeringen af hovedstrækninger på jernbanen, vil udlede omtrent 20 gange så meget CO2 som den resterende jernbanetrafik :-)

Så batteri eller brint er sådan set lige fedt, men man kan godt overveje, om det virkelig vil give mening med begge dele for den del af Togdanmark, der ikke er besluttet elektrificeret eller har påbegyndt indkøb af batteritog. Der snakkes iøvrigt om batteri-ladestationer drevet af brintanlæg, blot for lige at gøre det endnu mere kompliceret :-)

Mange hilsener

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak