Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Det gik galt igen...... VD (Generelt)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 3/8 2021, 06:43 (991 dage siden) @ Niels Bak

Jeg har ingen erfaring med fx BaneDanmark, men jeg har lidt med VD - og jeg må bare sige, at de virker topprofessionelle at have med at gøre. Konkret er det Nordhavnstunnellen i København, jeg har været lidt inde over, og det lykkedes VD ved at tænke kreativt og lytte til parterne at finde en teknisk løsning, som både vil genere de lokale brugere mindst muligt og er 150 millioner kr. billigere. Både By og Havn og kommunen havde tidligere klodset rundt i projektet (blandt andet kostede en ombygning af tilslutningen af Nordhavnsvej skatteborgerne i København noget der så vidt jeg husker ligner 300 millioner kr. og halvandet års forlængelse, fordi den ikke var forberedt til den tunnelfortsættelse, som alle vidste ville komme), men det forandrede sig helt, så snart VD tog over.

Ser man på VD i forhold til jernbanen, så har de ikke været fremsynede. Ny bane over Vestfyn er kun forberedt for 265/285 km/t, på trods af at Ministeriet havde bedt om noget i retning af at man "gjorde sig overvejelser" om forberedelse for 300 km/t. (Det skal så siges at den senere udarbejdede, ikke valgte kombinationsløsning var forberedt for 300 km/t).

Ligeledes er broforslagene over Vejle fjord og i særdeleshed de tilhørende landanlæg kun forberedt for 250 km/t. Og tunnelen er ikke overvejet om den er/kan forberedes for 300 km/t.

Banedanmark har forberedt ny bane Hovedgaaard-Hasselager for 300 km/t uden det har kostet noget nævneværdigt ekstra.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak