Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Cityringen - CBTC (Generelt)

af steenth, 3/8 2021, 11:08 (987 dage siden) @ Per Holm

Det er en systemopdatering. Den nye opdatering af CBTC skal testes og godkendes og det er det der sker i denne uge. Intet af det er relateret til larmen.


Hvis nogen ved lidt om Metroens CBTC i forhold til Banedanmarks CBTC (og har lyst at fortælle os om det):

  • Benyttes samme radiofrekvensbånd som derfor snart skal skiftes grundet ny frekvenstildeling eller er Metroen mere på forkant?
  • Senere eller tidligere systemversion?
  • Udnyttes erfaringer fra Banedanmark?

CBTC håndteree på forskellige måder afhængig af leverandør. Siemens har valgt at bruge Wifi i 6 Hz til deres CBTC, så det er specielt deres CBTC som er blevet ramt af inddragelsen af frekvensbånd til wifi 6E til fri brug og det har ramt S-tog hårdest, da de har fået tildelt mest frekvensbånd. Ansaldo STS har bare valgt en anden frekvens at kommunikere til/fra toget.

At sammenligne systemversion giver ikke mening. CBTC er sæt dokumenter, som IEEE har udarbejdet og der er meget stor frihed at implementere det af leverandørerne. Og CBTC skal ikke bruges på tværs af leverandører af den grund....

Ellers er metroens CBTC en videreudvikling af det system som er på linje M1/M2, som er blevet tilpasset til CBTC.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Københavns Frihavns-Aktieselskab
Københavns Frihavns-Aktieselskab

Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.

Læs mere

Jernbanebøger

Benzinstationens historie

Benzinstationens historie. Pris 380 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak