Beslutningsgrundlag - Opgradering af Hillerød Station (Trafikpolitik)

af Niels Bak, onsdag 04. august, 2021, 12:32 (45 dage siden) @ andersj

Jeg forstår ikke hvorfor man ikke tænker større og smartere og undgår en masse skift.

Forlæng Holte-toget til Hillerød. Herefter kan togene fordeles ud mod de 4 destinationer: Hundested, Tisvildeleje, Helsingør via Gilleleje og Helsingør via Fredensborg.

Med S-toget forlænget fra Holte til Hillerød vil der være 12 tog i timen. Fordelt med de 4 destinationer vil der være 3 tog i timen til hver af dem som alle får direkte forbindelse til København.


Tja, prøv lige at regn på prisen for at opgradere disse baner til S-tog standard...
- Køreledninger
- CBTC
- Dobbeltspor
- Nye højere og længere perroner på samtlige standsningssteder
- Erstatning for alle overkørsler i niveau
- Niveaufri overgange på samtlige standsningsteder
- Ny bane Snekkersten-Helsingør til S-tog?

Altså et par milliarder eller ti for at undgå et togskift ...

Hvortil kommer at man så nu kører rundt mellem små standsningssteder i Nordsjælland med lange højkapacitetstog, der på ingen måde er passagerer til. Med deraf følgende dårligere driftsøkonomi.

Det her forslag er et godt eksempel på den misforståelse at et tog altid = et tog uden hensyntagen til forholdene. I realiteten er deres opgaver og muligheder helt forskellige. S-togene er skabt til tæt befolkede strækninger med mange passagerer, hvor der er bymæssig bebyggelse stort set hele vejen. Lokaltogs tog til at binde nogle små og mellemstore bysamfund sammen uden for et sammenhængende byområde og samtidig virke som tilbringertrafik til S-togenes endestation. At køre de to med samme togsystem er opskriften på enten spild af penge og/eller ringere service.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen