Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Det gik galt igen...... omkring Næstved og Slagelse (Generelt)

af Niels Bak, 4/8 2021, 12:47 (988 dage siden) @ mikedk2100

BaneDanmark har oftere haft problemer (se fx Ny Bane til Ringsted, som holdt både tid og budget, undtaget signalerne, som jo er en del af signalprogrammet og dermed en helt andet historie, især tidsrammemæssigt. Budgetmæssigt har projektet svinget vildt, men vi er så vidt jeg husker stadig inden for det oprindelige budget).


Jo men set fra passagerernes/borgernes verden, så blev den ny København-Køge-Ringsted-bane et halvt år forsinket, netop fordi der ikke kunne køre tog på strækningen. En nødvendig ombygning af Ringsted Station, for at den nye bane overhovedet kunne bruges, blev så også voldsomt dyrere end budgetteret (og skal alligevel laves om igen om få år).

Og hvem har glæde af, at banen er "færdig til tiden", udover bygherren selv, når banen alligevel ikke kan bruges.

At vi så også stadig er meget langt fra den oprindelige tanke med den nye bane, netop grundet signalkaosset, gør det så endnu mere absurd, at banen blev "færdig til tiden" :-)

Hvis du læser det jeg svarer på, så var det påstanden at "alle offentlige projekter bliver forsinkede med store budgetoverskridelser", jeg reagerede på som forsimplet og høhø-populistisk. Og jeg brugte Ringsted som eksempel på at der har du netop eksempel på begge dele.

På Ringstedbanen har man (mindst) to reelt uafhængige projekter oven i hinanden - samt noget dårlig politisk beslutningsgang, der ikke havde fået fastlagt ordentlige tilslutninger i hverken Ringsted eller Vigerslev, som så måtte vedtages separat derudover.

At ibrugtagelsen blev forsinket og at den stadig ikke er taget i brug i fuldt omfang skyldes jo netop knas i IT-projektet (sigalerne), mens byggeprojektet, bortset fra de politiske snubletråde, kørte helt som det skulle. Og det er relevant, når det er offentlig projektstyring vi diskuterer.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MZ1452

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak