Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ringsted station en flaskehals efter niveaufri udfletning? (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 5/8 2021, 11:37 (988 dage siden) @ Peter Christensen

Der er udsigt til at DSB får tog til 250 km/t sammen med Kattegatforbindelsen.

Mig bekendt er DSB ikke ved at forberede et udbud til 250km/t. men jeg læser gerne herom hvis der er en god referance.
Og hvem siger at det skal være DSB, som stiller med de tog?
Det kunne andre jo også gøre.
Iøvrigt ser jeg temmelig mange hvis og hvis her......altså først skal Kattegatforbindelsen lige vedtages og det vil nok tage nogen tid (år) inden vi er så langt.
Verden kan se meget anderledes ud til den tid.

Det er korrekt at DSB (mig bekendt) ikke er ved at forberede udbud. Her i landet skal infrastrukturen på plads før DSB køber materiel. (Læs: DSB købte ikke 250 km/t materiel, da der var stor usikkerhed om Togfonden).

Og ja, det kan være trafikken over Kattegat bliver fri trafik, så hvem som helst kan stå for det.

Ja, der er hvis'er. Men der er flertal i folketinget for en Kattegatforbindelse, og den nuværende regering har klart sagt at de ikke går med til en Kattegatforbindelse uden jernbane. Skal det så også blive virkelighed, kræves (måske) at rød blok vinder næste valg. VVM tager omkring 3 år, så den endelige beslutning kan tages omkring 2025/2026.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak