Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ringsted station et lille tilbageblik og endnu en udfordring (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 5/8 2021, 11:39 (966 dage siden) @ Niels Buch

Hej

Som jeg vist tidligere har nævnt her på siden, så var jeg projekteringsleder for udformningen af baneanlægget mellem Kværkeby og Ringsted i VVM-analysen som den daværende Trafikstyrelse gennemførte for ny bane Kh-Rg hhv. 5. spor Hif-Htå.

Selve høringen omfattede et udfletningsanlæg mellem Kværkeby og Ringsted der havde nogenlunde denne udformning:
[image]
Forslaget var ikke perfekt, da der stadig var mulighed for konfliktende togveje (men det var dog bedre end det der er nu ;-)). Forslaget havde den store fordel, at man kunne anlægge langt det meste enten syd for eller nord for den eksisterende strækning uden at genere trafikken på den. Desværre viste det sig, at man ikke kunne holde prisen for det samlede anlæg for den nye bane indenfor de 10 mia. kr. som man havde lovet, og så skulle der jo spares hist og pist, og det betød desværre at de niveaufri udfletninger øst for Ringsted røg ud og erstattet af udfletning i niveau inde på Ringsted station. Efter VVM-analysen blev afsluttet og jeg forlod projektet er der vist sket yderligere besparelser.

Baseret på forslaget fra VVM-analysen er jeg kommet frem til at man kunne have forfinet løsningen så man helt fjernede de konfliktende togveje, og så kommer anlægget til at se sådan her ud:

[image]

Når jeg har skrevet højhastighedssporskifter 2 steder er det ikke fordi de øvrige skal være til 40 eller 60 km/t, men de kunne måske være til 120 km/t. Om anlægget kan presses ind mellem Køgevej i Fjællebro (hvor Kværkeby station ligger) og Ringvejen ved Ringsted har jeg ikke set på (anlægget i VVM-analysen kunne være der). Her kan det være at borgerforslaget som var vist i Mo 568's indlæg er bedre (det ser nemlig også ret interessant ud).

En hel anden ting, som ikke er blevet debatteret her, er hvordan man får anlagt udfletningsanlæggene uden at genere trafikken. Som nævnt før kunne anlægget fra VVM-analysen etableres uden væsentlige gener. Nu ligger der bare 4 spor der hvor anlægget skal etableres, og der er tog fra både Køge Nord og Roskilde (og Ringsted). Mit bud er at man ikke kommer uden om at etablere en midlertidig forgreningsstation ved Kværkeby, a la den der blev etableret ved Svendstrup Sjælland ved etableringen af Storebæltsforbindelsen og så nedlægge det ene dobbeltspor mellem Kværkeby og Ringsted. Således bør der blive plads til at anlægge broanlæggene enten nord eller syd for det tilbageværende dobbelt spor. Og så må nogle smarte stadieplan-folk finde ud af resten.

Og så vil jeg ellers læne mig tilbage og afvente læsernes dom....

Hilsen
Niels

Niels, tak for din interessante gennemgang.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak