Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingen bydere på nattog Malmö-Bruxelles (Generelt)

af Rail, 31/8 2021, 20:08 (968 dage siden) @ andersj

Da der ikke kom nogle bud ind på kørsel mellem Malmö og Bruxelles vil dette nattog ikke blive oprettet. Dermed får Danmark ikke nattog i denne omgang.

Pressemeddelelse fra Trafikverket: Ny nattågssträcka till Europa


Kommer der måske en chance en anden gang?


Det kræver at man ændre på nogle af de centrale vilkår i udbuddet. Særligt den del at al syd for Padborg skal ske som fri trafik samt at trafik i Danmark og Sverige har et loft på overskuddet. (Så man ikke kan bruge overskuet generet af offentlige kroner fra Danmark og Sverige til at drifte den tyske del - grundlæggende fair nok, men bare svært at få til at hænge sammen så).

Grundlæggende havde Köln/Bruxelles nattoget for mange km i Tyskland, hvor et nattog til Hamborg bedre kunne lade sig gøre.


Spørgsmålet er også om det skal være et "stift" udbud, hvor i det her tilfælde Trafikverket kun kigger på kundegrundlag, men ikke det driftsmæssige. Man kan endda sætte spørgsmål ved om Bruxelles er den bedste destination, både passagermæssigt og driftsmæssigt.
Man skal nok se på en løsning hvor man giver støtte til nattog, men hvor man lader operatøren bestemme destinationen. Det kan jo godt være at Trafikverket mener at Malmö-Bruxelles har et stort kundepotentiale, men hvis ÖBB (og DSB) mener at København-Amsterdam eller København-Zürich (SBB er jo også igen interesseret i nattog) samlet set er mest interessant (kundegrundlag + adgang til materiel + adgang til vedligehold)

Der var ikke noget krav om toget skulle kører til Bruxelles i udbuddet. Kun et krav om minimum 8 timers rejsetid fra Malmö - så det gælder bare om at kører langsomt, for det var der ikke noget krav om.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Asaabanen 1914-1968

Asaabanen 1914-1968. Pris 180 kr.

Læs mere
Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak