Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Talgo-vognene får alligevel 1. klasse med 1+2 sædeopstilling (Generelt)

af Rail, 2/9 2021, 19:48 (938 dage siden) @ XAL Olesen

Tak for info.

Så mistede DSB ikke mig som kunde 3-4 gange årligt mellem København og Hamborg.

Men jeg kan til stadighed undre mig over at dette ikke blev meldt ud fra starten af.

Bortset fra enkelte undtagelser satser man i resten af Europa på det købedygtige publikum og forretningsfolk, der gerne vil have plads til sig selv og diverse laptops, papirer m.m. på 1. klasse/business Til nød kan jeg forstå at Øresundstog var nedgarderet på 1. klasse. Men at IR4 og IC4 skulle lide samme skæbne var og er til stor undren for mig.

Så venter jeg bare på at det samme sker med DSBs italienske Coradia Stream. Men jeg er nok naiv. Som jeg har læst oplægget er det til Fremtidens Tog : Flest mulige passagerer på mindst mulig plads. Som i et fly. Hvor er det nu at flere ledere i DSB kommer fra?

Nu bliver standarden på væsentlig højere end de fleste (tog- og) flyselskaber - trods alt. Men ja idéen om én fysisk indretning har levet længe i DSB også før de mange ledere fra flybranchen.

Det grundlæggende problem med 1. klasse er at efterspørgslen på nogle tog er meget lille og andre en del højere. Så når man køber et tog der skal passe ind i alt, så skal der indgås en del kompromisser. For de internationale tog er det dog sådan at der er en relativ høj og stabil 1. klasses efterspørgsel.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Lokomotivfabrikker


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak