Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad er der med den 50 km grænse? (Generelt)

af Rail, 2/9 2021, 19:52 (938 dage siden) @ andersj

At ingen byder på trafikken til Bruxelles, handler nok mere om, at der ikke er nogle aktører, der kan se en forretning heri. Principielt kunne Benny formentlig øge betalingen for den danske del af kontrakten, så tyskerne slipper for at betale, men det er nok ikke penge nok.


Det største problem er de store omkostninger ved at kører i Tyskland, noget ÖBB også har påpeget mange gange. Som jeg har skrevet ovenfor kan man ikke bare øge tilskuddet i Danmark/Sverige - Så kunne man jo bare have budt ind med en højere pris.


Det ville revolutionere alle grene af jernbanen i Tyskland og have stor positiv effekt på den internationale trafik til og fra Tyskland, hvis infrastrukturafgiften var den samme som i Danmark på ca. 5 kr. pr. kilometer. For eksempelvis regionaltog er det 5 Euro pr. kilometer i Tyskland. Fjerntog kan komme op over 100 kr. pr. kilometer alt efter strækning og prioritet.

Dertil kan du så ligge afgifter for at standse ved stationer, noget der slet ikke findes i Danmark.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak