Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ovetager autonome lastbiler 50% af tog-godstransport i USA? (Generelt)

af AFF, 3/9 2021, 12:20 (965 dage siden) @ TeamBaumann

Lastbil skal bruge ca. 48 timer, hvor derimod godstoget bruger næsten 76 timer!

Det har jeg nu lidt svært ved at se for mig. På papiret kan man godt, men det antager lidt at der f.eks. er nogen med til at tanke lastvognen op undervejs, eller at batteriet ikke skal oplades (når nu Tesla også blev nævnt i video'en). Ved en hurtig og ikke særlig grundig søgning, kommer jeg frem til at de meget udbredte International lastvogne de bruger derovre, med de mest optimistiske tal og største tanke, kan køre lidt under 1000 mil, og der er næsten 2500-3000 mil fra den ene ende af landet til den anden.

I praksis ender det med at den kører til en eller flere centrale distributions-hubs og bliver læsset om til en anden lastvogn, og så kommer det i sidste ende til at koste noget mere tid.

Jeg gad nu også godt vide hvor hun hiver de tal frem fra. Det er lidt suspekt at tallet lige havner en cent under togets pris. Jeg ved godt at lønninger udgør en stor andel, men fra 12 cents til 3 cents bare ved at fjerne en chauffør? Dertil kommer også at lastvognen bliver noget dyrere i indkøb og vedligehold, og at der muligvis også skal investeres i infrastruktur til dem.

Jeg betvivler ikke at det nok skal blive populært med autonome lastvogne, men nok ikke bedre end tog over lange afstande.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak