Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Luxustog og Michelinstjerner (Jernbanen i dag)

af Steff, 5/9 2021, 17:00 (935 dage siden) @ D 960

Luxustog og Michelin stjerner

Jeg har gennemset de udgivelser og andet jeg har om nogle af de i overskriften nævnte tog, her fra CIWL eller tog hvor køkkenet og andet var drevet af CIWL.

Jeg er på intet tidspunkt stødt på omtale af, at et tog – her et bestemt løb – skulle have været tildelt en stjerne fra ”Guide de Michelin” i.f.m. togets restaurationsvogn. Stjernemarkeringen blev også først indført i 1929/30.

For CIWL vedkommende var der dog ikke tvivl om, at i 1920´erne og 1930´erne kunne selskabet tiltrække kendte kokke, men deres ”kreationer” blev nok mest udøvet på CIWL ejede- eller drevne hoteller, ikke i togene. Der var simpelthen ikke hverken plads eller tid til at have et så stort personale det kræver, at kunne servere et måltid med det det kræver set med nutidens øjne.

Men at det var fremragende mad og udsøgte vine var der ikke tvivl om, men det kun i de tog, der udelukkende førte 1. klasse og hvor man kun havde en ”enkelt servering” pr. aften, altså ikke flere udkald til et måltid, her aften.

Enkelte tog havde deres ”signatur” menuer som f.eks.:

- ”Filet Bæuf Périgourdine” på ”Alberg-Orient Express”,
- Turbot Sauce Mousseline” på ” Fleche d´Or/Golden Arrow” og
- Suprême de Barbue Bonne Femme” på ”Sud Express” etc.
Generelt blev det omtalt som ”Cordon-Belu” traditionen!

Hvis man i dag (2021) skal tale om ”Michelin-serveringer” har jeg ingen kendskab til dette, men jeg tror at hvis det skal gennemføres, må det være på et af de rejsebureau luksustog der kører i dag og hvor rejsen til et bestemmelsessted er underordnet. Her er det atmosfæren, nostalgien, velvære og samværet der tæller mere end bestemmelsesstedet. Det kunne f.eks. være et af de nu kørende ”Orient ekspresser” som ”NOE, VSOE eller POE”, det sydafrikanske ”Blue train”, australske ”The GHAN” og de engelske PULLMAN tog.

Jeg er personligt ikke stødt på udgivelser om netop dette emne, servering af retter til Michelin standart, huske kun CIWL servering i slutningen af 1960´erne, Ma-lyntogene og i Nordexpres, ”Skinke med spejlæg”, ”Bouillon suppe” og ”Forloren skildpadde”. Men man fik da stillet den værste sult!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

HectorrailDSB E994

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak