Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ovetager autonome lastbiler 50% af tog-godstransport i USA? (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/9 2021, 22:53 (963 dage siden) @ My1202

Der er en masse juridiske spørgsmål omkring hvem der har ansvaret hvis sådan et autonomt køretøj laver ulykker. De løses ikke med teknologi. I min optik er det våde drømme på niveau med flyvende biler.


Givet. Men der skal nok komme en løsning. Dertil er interessen og penge bag alt for stærke.

Men er de tilsvarende problemer løst for de førerløse S-tog?

S-tog og alle andre skinnebaseret trafik har stærkt begrænsede frihedsgrader mht hvor de kører og du har ret god kontrol med hvad der færdes på skinnerne af andre køretøjer. Dyr og mennesker er et problem, og derfor vil man opdage at hele S-banen skal skærmes af for at holde disse væk fra skinnerne.

På landevejene er der mange flere frihedsgrader som det autonome skal kunne håndtere. Der er vejarbejder, andre trafikanter, der ikke er autonome osv osv Det er udfordringer i en helt anden liga.
Og så er det stadig uklart hvem der er ansvarlig hvis det autonome svigter. Er det producenten? (da der indgår software vil der helt sikkert være en ansvarsfraskrivelse), vognmanden, der har valgt at sende lastvognen ud? Eller kunden? Hvis det var så enkelt var det nok forlængst afgjort.
Det er en våd drøm.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak