Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godstog via S-tog i 2017 og 2018 (Generelt)

af bth, 6/9 2021, 11:43 (961 dage siden) @ steenth

Stålormen kører (og har gjort det i flere år) via Kystbanen og Lille Nord. Krydser over S-banen i Hillerød. Den planlagte ombygning af Hillerød station vil muliggøre, at krydsningen ophører.o

Nogle få gange har Stålormen kørt via banen imellem Hillerød og København G via Ringbanen med lokaltogs lokomotiv i front, når der har været sporspærring på kystbanen.

Det du beskriver der er nok mindst 15-18 år siden.

Sidst der kørte ståltog på S-banen kørte man via KH og så overleverede til fjern i høje Taastrup.


Den har kørt via Høje Taastrup indtil 2014. De kørsler med godstog på S-tog skete i 2017 og 2018 og er omtalt i bladet Jernbanen. Og hvis er bedre til at søge end jeg har kunne, så har nogle også sikret omtalt det her i dette forum, som kan findes frem. Og jeg kan huske at de kørsler blev omtalt, da jeg besøgte Hillerød Kommandoposter efter den var nedlagt. Og det er ikke 15-18 år siden.

Hej!

Som jeg husker det, og jeg kan naturligvis huske forkert, så kørte "ståltoget" via S-Banen, Ringbanen, Godsforbindelsen til Godsbanegården den gang HFHJ stod for trafikken. Så var der et ophold i nogle år, og ståltoget genopstod med Dansk Jernbane Aps som operatør, og nu kørtes der så via Snekkersten. På et tidspunkt overtager CFL trafikken, ligeledes via snekkersten, og nu er det så DB der kører, ligeledes via Snekkersten. I sommerene 2017-2018 var der totalspærringer på Kystbanen hvorfor enkelte ståltog kørtes via S-banen til Godsbanen/HøjeTaastrup. Nu var der imidlertid kommet CBCT på Nordbanen, hvorfor man måtte indleje Lok og personale for at gennemfører disse kørsler.

Som jeg husker det var det planen at den efterfølgende sommer skulle foregå på samme måde, men det endte med at Ståltoget stod stille i den perioden kystbanen var lukket.

/Bjørn


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MY1153ContecRailBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak