Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trafikaftale set med lollandske øjne (Trafikpolitik)

af steenth, 10/9 2021, 06:42 (958 dage siden) @ Niels Bak
redigeret af steenth, 10/9 2021, 06:56

Nu er det åbenbart en artikel han selv har skrevet, så problemet er i dette tilfælde ikke-eksisterDeende. :-)

Det er ikke korrekt. Når avisen har optaget artiklen i deres spalter, så er det ikke tilladt at kopiere, heller ikke for forfatteren, uden aftale, hvis man har afgivet sin ophavsret, og det er normalvilkåret for debatindlæg, i hvert fald for de større aviser. Og her er der oven i købet tale om en direkte affotografering (altså at forfatteren "låner" avisens redaktionelle blå stempel til at promovere sit indlæg)

Ophavsretten tilfører den, som har skrevet teksten. Det gælder også for journalister, som ansat på en avis, men der er aftaler om hvordan det håndteres. Der er kun et undtagelse for IT-programmer, hvor det tilfalder arbejdsgiven, når det er sket i forbindelse med ens arbejde.

Men det er ikke velset at bruge samme debatindlæg til 2 forskelle medier. Det vil en debatredaktør ikke være glad for..Og jeg har aldrig set nogen normalvilkåret for debatindlæg. Jeg har tjekket om de findes et sted. Det, som jeg har fundet, er fx at Berlingske fx, at de kun bringer indlæg, som alene er sendt til dem.

Men det er meget normalt at man bagefter, når ens indlæg er publiceret i et medie, at lægge den op ens hjemmeside eller blog med en angivelse af, hvor det er blevet bragt. Og det anser det er netop det Anders har gjort og giver ikke problemer.

Ellers hente bogen "Ophavsret for begyndere. En bog til ikke-jurister" her.
https://www.ubva.dk/publikationer/

Ellers er vi langt væk fra hovedemnet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak