Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Departementschef afviser ny togtunnel i København (Generelt)

af ulca, 10/9 2021, 23:02 (958 dage siden) @ anho

Nu om dage kører de fleste godstog efterhånden mindst 80 km/t og nogle helt op til 120 km/t, naturligvis afhængig af forhold som vægt, længde, strækningsforhold såsom f.eks. stigning, og sikkert også andre ting.

Det med at bruge fabrikken til at bygge elementer til en forbindelse ved Kattegat og måske også mellem Fyn og Als har været på tale. Men jo, elementerne kan selvfølgelig flyde indtil de sænkes på plads, men der skal vel også bruges en vis trækkraft når sådan elementer i sagens natur ikke designet til at yde mindst mulig modstand når de slæbes på plads. Dermed vil der skulle anvendes en ikke helt lille mængde brændstof.
Men i den forbindelse kan jeg nævne at da man byggede Farøbroerne blev selve broelementerne, som bilerne kører på, bygget på det daværende skibsværft i Nakskov, og afhængig af om man på grund af vejret sejlede nord eller syd om Lolland var der tale om en sejlads på 100 - 150 km fra fabrik til hvor elementerne skulle bruges.
Som en sidste bemærkning off topic, er jeg som bosiddende på Lolland glad for at man vil bevare elementfabrikken og derved et vist antal arbejdspladser, i et område som nogen definerer som værende et de områder der kaldes "udkantsdanmark".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak