Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trafikaftale set med lollandske øjne (Trafikpolitik)

af Anders Madsen, 11/9 2021, 10:51 (957 dage siden) @ Petteri

Idéen med tog til Tårs er sikkert fin, men hvem skal benytte den? Demd er vil cykle fra færgen på Langeland
Der er ingen offentlig transport fra Spodsbjerg, med undtagelse af en lokalbus en gang eller to om dagen. Der er vistnok mulighed for noget flextrafik.

Det kunne være uddannelsessøgende, endagsrejsende, turister, værnepligtige til Fyn/Jylland (som der faktisk er en hel del af), festivalgæster til Langeland/Fyn (nuvel, sæsonbetonet) (brug selv fantasien)

Ifølge Rejseplanen er der flere rutebilforbindelser mellem Spodsbjerg og Svendborg på hverdage. Derudover køre den nu privatejede Rute 800 med daglige ture på strækningen. Det kunne tænkes, at man var interesseret i en køreplanudvidelse for rutebilerne på Fynssiden, såfremt Region Sjælland tog initiativ til en forlængelse af LJ til Tårs Færgehavn.

Forslaget skal ses i lyset af, at der i denne tid foregår massiv lobbyarbejde fra regional og kommunal side vedr. et fremskudt færgeleje ved Tårs, et færgeleje, som Østersølandene formentlig vil forhindre, da projektet kan blokere for vandgennemstrømningen igennem Storebælt og Langelandsbælt ind i og ud af Østersøen.

I stedet for et anlægstungt fremskudt færgeleje midt i Langelandsbælt er min pointe blot, at det bør undersøges, om der er basis for at forlænge LJ fra Nakskov til færgehavnen i Tårs, der medvirker til bæredygtig samfærdsel, forbedring af kollektiv trafik og styrkelse af samfundsudviklingen set i lyset af den kommende Femern-forbindelse. Man kan godt være sikker på, at der vil blive indsat miljøvenlig el-rutebiler fra den nye station på Lolland til Maribo Station, så der opnås et sammenhængende kollektivt transportsystem mellem den regionale /internationale jernbanetrafik og LJ.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak