Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Navn til den kommende station syd for Holeby fundet (Generelt)

af ulca, 13/9 2021, 13:46 (955 dage siden) @ Niels Bak

Jeg er faktisk mere eller mindre enig med den gode borgmester. Ingen af de lokale bynavne giver ret meget mening, og stationen vil formentlig blive mest brugt af pendlere til eller fra store dele af øen, som skal mod hovedstadsområdet, samt nogle få internationale rejsende. Kun for lokale rejsende, som skal fx til Nykøbing, giver navnet ikke rigtig nogen mening.

Måske eller måske ikke. Ved at gøre stationen til regionalt knudepunkt for offentlig transport på den sydlige del af øen, bliver måske mest brugt af lokale. Men hvis ellers de lokale virksomheder kan være bare lidt kreative kan det også bruges i forbindelse med markedsføring, idet at man har mulighed for at komme videre til stort set hele øen blot ved at skifte fra toget til en bus (hvis altså ellers planen holder stik). Og i forbindelse med udenlandske turister som kan informeres om at bruge denne station for at besøge f.eks. Museumsbanen blot ved at skifte til en bus. Men det forudsætter jo så at man får tilrettelagt bussernes køreplaner for at sikre kortest mulig ventetid.

Jeg synes dog Sydlolland havde været et bedre navn. Dels siger det lidt mere om geografien, og dels adskiller det stationen klart fra Lollandsbanens stationer på øen. Men imod det taler, at det ikke er særligt veldefineret som område og ikke bruges meget i dagligdagen.

Der er da ikke nogen stationer på Lollandsbanen hvis navn er nær Lolland. Rent geografisk snakker man i dag om Vestlolland, Midtlolland (begge i Lolland Kommune), Østlolland (i Guldborgsund Kommune), og Sydlolland (som også falder ind under Lolland Kommune); og det er måske netop derfor man har valgt dette mere neutrale navn som henviser til hele øen og ikke blot en lille del deraf.

Det minder lidt om debatten om et nyt navn til Ny Ellebjerg, hvor København Syd er foreslået, og i konteksten og i forhold til de passagerer, som skal bruge fjerntogsstationen, giver det ret god mening, selv om der egentlig ikke er nogen del af byen, som hedder sådan, kun et postdistrikt, som så ligger et helt andet sted. (og som vist oprindeligt er forkortelse for København Sønderbro, men det er en helt anden historie)

Den debat har jeg godt nok ikke hørt om, men det undrer mig ikke hvis det har givet anledning til debat. Jeg kommer næsten til at tænke på hvordan det kunne givet debat om at stationen i Sandby på Lolland, på Nakskov - Kragenæs banen, ikke fik dette navn og istedet blev navngivet Harpelunde næsten 2 km. mod vest. Årsagen? Man ville ikke risikere forveksling med et andet sted, jeg husker ikke præcis hvor, som havde samme navn (eller mindede kraftigt om).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak