Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vendetid (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 15/9 2021, 11:55 (948 dage siden) @ MortenLarsen94
redigeret af Poul Brandt, 15/9 2021, 12:31

7 minutter til at få en lokofører til at
- pakke sammen
- lukke ned
- gå 100 til 300 meter ned i den anden ende
- start op
- pakke ud

Så få de da først stress


Det er da ikke meget værre end de 8 minutter vi har i Aarhus til at skifte ende, når man køre Fredericia-Aalborg eller omvendt med IC eller Lyn ;-) .

Man kan så godt undre sig over, hvordan man i Togfonden kom frem til, at Superlyn kan vende i Aarhus på 5 minutter.
Man har immervæk i sin tid planlagt at investere 28 mia. kr. i Togfondprojektet.

Men det er nok derfor man har besluttet at betale de 500 mio. kr. ekstra for at kalde optionen, der opgradere Randers-Hobro til 200 km/t i stedet for 180 km/t, og dermed sparer 1 minut mere end der strengt taget er behov for i Togfonden. Så bliver der dog 6 minutter til rådighed til at vende i Aarhus.

(De nye "raket"-togsæt DSB har bestilt sparer yderligere 1-2 minutter, men de vil antageligvis blive anvendt til at Superlyn kan standse i Hobro).

Måske lokoføren kan opsige sit fitness abonnement og bare løbe, når der skiftes retning :-). Evt. med passende lønnedgang til kompensation for det sparede abonnement.:-D

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere
ContecRailBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak