BDK: Ingen vil køre til Hirtshals (Generelt)

af esni, Frederikssund, lørdag 18. september, 2021, 15:35 (28 dage siden) @ RasmusD

Som jeg har forstået det, er det DK-STM, der giver økonomiske udfordringer. Altså udstyret, der skal oversætte ATC-strækningernes signaler til noget som ETCS-computeren kan forstå.

Der er flere leverandører af ETCS, men der er kun én af DK-STM, nemlig Siemens. Sammen med DSB har de en stribe patenter på dansk ATC. Og som “DK” i DK-STM antyder, så er der kun et marked for denne boks i Danmark.

Altså er der ikke særlig mange enheder at fordele udviklingsomkostningerne over, og derfor bliver den dyr. Og når der samtidigt kun er brug for den i en relativt kort tidsperiode - altså indtil ATC er udfaset på de danske hovedstrækninger og erstattet af ETCS - har man som kommercielt godsselskab ikke særlig lang tid at tjene investeringen i DK-STM hjem igen.

Det er anderledes for passagerselskaberne. Der har Folketinget bevilget penge til det hele. Men i godsbranchen er der hård konkurrence både fra andre selskaber og lastbiler, og derfor er det svært at få regnestykket til at gå op.

Var det bare et spørgsmål om at skifte til ETCS alene, ville det være mere overkommeligt. Det er overgangsfasen mellem ETCS og ATC, der giver grus i maskineriet.

Hvis det er samme operatør der kører til Ålborg Østhavn, så kan man måske nøjes med ETCS uden DK-STM, hvis de 2 tog køres sammenkoblet syd for Ålborg.
Lokomotiv med ATC kører forrest til Ålborg - løber om og tager delen til Østhavnen.
Lokomotiv med ETCS (uden DK-STM) tager Hirtshalsdelen til Hjørring etc

På returløbet sættes stammen fra Østhavnen bag på stammen fra Hirtshals, løber om og tager det hele sydpå.

--
Eskild


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB plakat 1949

DSB plakat 1949
DSB plakat 1949 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
DSB AF125Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen