Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tre NJ Desiro midlertidigt til Lolland - I nyt design (Generelt)

af ulca, 19/9 2021, 13:24 (921 dage siden)

Lokaltog A/S, som står for den lokale trafik på Sjælland og Lolland - Falster (som ikke udføres i DSB regi), vil leje tre stk. Desiro som hidtil har kørt for NJ, til midlertidig kørsel på Lollandsbanen. Derudover skal de males i et nyt design der beskrives som værende 47 prikker for de 45 kommuner og 2 regioner som ejer Movia; desværre har jeg ikke kunnet finde billede eller skitse af det nye design.
De "nye" tog planlægges at skulle køre på Lollandsbanen fra den nye køreplan træder i kraft i December og indtil videre. Årsagen skulle især være at de nuværende IC2 (MF/FS) ikke ventes klar med ETCS installeret før begyndelsen af 2023, hvilket er efter at det nye signalsystem forventes taget i brug på Banedanmarks strækninger, herunder Nyk. F., og desuden er ventes de nye batteritog man vil anskaffe ikke klar før da heller. Så i stedet for at lave en rotation mellem Lokaltogs baner har man nu valgt at leje disse tre tog som skulle være parat

https://folketidende.dk/Lolland/Lollandsbanen-bliver-proeveklud-for-nyt-design/artikel/...

Jeg har tidligere haft mulighed for at være passager i et Desiro tog, og jeg synes ærligt talt ikke at de nogen måde har samme forholdsvis gode komfort (hvad tog til lokaltrafik angår) eller relativt lave støjniveau som IC2. Så nu er jeg spændt om disse er lige så dårlige eller værre som jeg mindes, og jeg ser også frem til at opleve de nye batteritog.
IC2 har siden de blev sat i drift i efteråret 1997 klaret hovedparten af trafikken på Lollandsbanen, frem 2008 suppleret af de gamle Y-tog før de blev udrangeret og i 2010 ophugget, og siden man anskaffede yderligere 6 stk. brugt i 2008 klaret hele driften. Jeg glæder mig til at se hvor længe de bliver holdt kørende efter nye batteritog sættes i drift, måske helt frem til 2027 hvor de derved vil have 30 års jubilæum.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak