De Grønne i Tyskland tænker også nattog! (Generelt)

af andersj @, Aalborg, onsdag 22. september, 2021, 19:01 (29 dage siden) @ P.Jensen

Hej Lasse

Du har ret i at nattogene ikke kommer på skinner før der er nogen der træder til og minimerer risikoen - f.eks. ved at investere og leje ud til operatører.

Men Malmö/København til Bruxelles kunne man regne lidt på.

15 mil. kr/vogn - 12 vogne har plads til nok alt for mange passagerer på den rute....
Pr. vogn koster financiering og afdrag over 15 år omkring 1,05 mill/år dertil teknisk vedligeholdelse (ikke rengøring) 200.000 kr/år
Hvis man siger 2 tog med 12 vogne og 300 passagerer 300 dage / år (dvs. dobbeltture) betyder det at de første 166 kr af billetprisen skal gå til ovenstående.

Nu kan vi jo ikke bruge afdrag til at kalkulere omkostninger. Her skal vi bruge årlige afskrivninger og hvis vognene eksempelvis holder i 40 år, så koster de 375.000 kr. årligt + finansieringsomkostninger og vedligehold.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen