Godstog til Hirtshals i 2022? (Generelt)
Det er egentlig en lidt sjov diskussion I har kørende nu. Afledt af at sikkerhedskravene på Fjernbanen er/fortolkes/administreres så høje, at det i praksis gør det meget svært at køre Jernbanegods inden ERTMS er fuld implementeret, vil I nu komplicere den "light-løsning", der findes - og er godkendt - på CBTC strækninger i "sikkerhedens navn"
I virkeligheden er det jo en "light-løsning" på fjernbanen, der er behov for...
Jeg kan godt følge det. ATC og ETCS niveau 1 kunne del køretøjer godt undvære førerrumsignal, hvis strækninger stadig var udstyret med signaler og afmærkning til fx 120 km/t. Det vil give billigere opsætning uden der er forskel i hvad det bliver overvågnet, da signalgivning via førerumssignal skal have en meget lav rate imellem fejl i udstyr. Men det er ikke løsning til ERTMS/ETCS niveau 2.