De Grønne i Tyskland tænker også nattog! (Generelt)

af Niels Bak, fredag 24. september, 2021, 00:29 (66 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

, så man skal altså op i omegnen af deres hastighed for at få den mest konkurrencedygtige løsning, som også vil kunne tiltrække andet end feriekunder.


I Kina har Bombardier leveret CRH1E højhastighedsnattog (250 km/t)
https://en.wikipedia.org/wiki/China_Railway_CRH1

I det tyske EU-formandskabs tid lavede man TEE 2.0 projektet, hvor 200 km/t var nok til attraktive natttogsforbindelser i takt med ny infrastruktur
https://www.bmvi.de/SharedDocs/EN/Documents/K/innovative-rail-transport-overnight-21-09...

Hvilket jo stadig er noget hurtigere end de "gamle" nattog, og dermed i stand til at give flere attraktive forbindelser over længere distancer.

De Grønne skriver ikke i deres forslag, hvad hastigheder de planlægger med, men flere af ruterne ligger langs højhastighedsbaner. Det konkrete tal eller om materiellet kan udnytte hastigheden på de aller hurtigste baner er heller ikke det vigtige. Pointen er, at nattog, som også tager det meste af enten den næste eller den foregående dag, vil stort set kun være attraktive for ferierejsende, med den dårlige økonomi i vintermåneder og på hverdage, som følger med. Hvis man skal satse på et fornyet nattogssystem, er man nødt til at imødegå det.

Det ligner det, at både TEE 2.0 og de Grønnes forslag gør i hvert fald til en vis grad. Begge indeholder da også forslag om infrastrukturforbedringer - altså hurtigere forbindelser.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

3 flyttefirma tilbud
160 hk dieselrangertraktorer med
160 hk dieselrangertraktorer med "Ardelt"-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen