De Grønne i Tyskland tænker også nattog! (Generelt)

af krabsen, fredag 24. september, 2021, 08:02 (66 dage siden) @ Niels Bak


De Grønne skriver ikke i deres forslag, hvad hastigheder de planlægger med, men flere af ruterne ligger langs højhastighedsbaner. Det konkrete tal eller om materiellet kan udnytte hastigheden på de allerhurtigste baner er heller ikke det vigtige. Pointen er, at nattog, som også tager det meste af enten den næste eller den foregående dag, vil stort set kun være attraktive for ferierejsende, med den dårlige økonomi i vintermåneder og på hverdage, som følger med. Hvis man skal satse på et fornyet nattogssystem, er man nødt til at imødegå det.

Det ligner det, at både TEE 2.0 og de Grønnes forslag gør i hvert fald til en vis grad. Begge indeholder da også forslag om infrastrukturforbedringer - altså hurtigere forbindelser.

Så må man bare håbe, at de har indregnet alle co2- og andre miljøbelastninger ved hhv. fly- og jernbanetransport.

Herunder energiforbruget og miljøbelastning ved anlæggelsen af banestrækninger: jordarbejder, tab af landbrugsjord, støbning, transport og montering af temmelig mange tons jernskinner, ditto med nok lige så mange tons skærver, vedligeholdelse osv.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen