Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hastighed på ny bane (Generelt)

af ulca, 24/9 2021, 16:33 (944 dage siden) @ mikedk2100

Hvad er max hastigheden egentlig på den ny bane mellem København-Køge Nord-Ringsted?

Officielt skulle banen være bygget til en tilladt hastighed på 250 km/t, og måske teoretisk mere.

Jeg har før ytret mig om DSBs image - og det er i min verden bare et rigtig dårligt signal, at toget bliver overhalet af de fleste biler på Vestmotorvejen og Køge Bugt Motorvejen, når man praler med tog, der kører 180 km/t.

Mon ikke det skal tilskrives trafikale forhold såvel infrastruktur; ved højere hastigheder bliver distancen ved acceleration og bremsning så meget desto længe, selv for en "letvægter" som IC3 som vejer 97 tons.
I øvrigt kan det bemærkes at IC3 har vist at det godt kan køre noget hurtigere end hvad DSB angiver, 180 km/t, under forsøgskørsler blev højest opnåede hastighed cirka 214 km/t! Mig bekendt det hurtigste et dansk tog har kørt, og et af de hvis ikke det hurtigste et dieseldrevet tog har opnået i Europa og måske endda hele verden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanehumør
Jernbanehumør

´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak