Lokomotivskift i Padborg - Connecting Europe Express (Jernbanen i dag)

af Rail, lørdag 25. september, 2021, 00:16 (29 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Her er TA 16482 omhandlende 'Connecting Europe Express'.


Man må da håbe at det/de lokomotiv/-er der skal køre vognene fra og til Tyskland kan køre i dansk strøm.. Det kan godt give lidt udfordringer for litra EB når den ikke kan/(må?) køre i den sydligere del af Padborg under tysk kørestrøm.


Man brugte da i årevis litra EA, der heller ikke kunne køre på tysk kørestrøm, til tog, der kom fra eller skulle til Tyskland. Har man allerede glemt, hvordan man gør? Fremgangsmåden var vist ikke så indviklet endda: Ved ankomst kører toget med strømaftagerne nede så langt frem, at togmaskinen holder i det "fremmede" kørestrømsområde. Her bliver den ankomne togmaskine koblet af stammen, trukket væk og forbi en transversal til et nabospor, gennem hvilket den ankomne togmaskine bliver skubbet tilbage til det kørestrømsområde, den kom fra, og kan hæve en strømaftager igen. Derefter kan den afgående togmaskine rangere til stammen, koble på og afgå.
Lur mig, om ikke der på Youtube eller lignende er en videooptagelse eller to, der viser, hvordan man gør.

Selvom jeg er fuldt ud klar over at det foregik så er stødrangering ikke tilladt. Derudover havde man dengang en dieselrangermaskine (MK) i Padborg, så officielt kunne det foregå på den rette vis.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB G608

Danske privatbaner

Læs historien om:
Amtsbanerne på Als

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen