Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hastighed på ny bane (Generelt)

af krabsen, 25/9 2021, 16:24 (942 dage siden) @ mikedk2100

Nej da, så hellere køre for fuld skrue hele vejen - og så holde endnu længere tid ved Folehaven. ;-)

Som Brian, der partout skal fræse af sted når det bliver grønt - for så at holde for rødt ved næste lyskryds, fordi signalernes skift er tilrettet et normalt, jævn fartmønster.


Du forstår som sædvanlig intet.


Jeg forstår skam ganske meget. Jeg forstår blandt andet et kigge ud over min egen næsetip.

Men nej, jeg forstår ikke formålet med at køre med så høj en hastighed som muligt med deraf følgende langt højere energiforbrug, mere slitage, større vedligeholdelsesomkostninger osv. - hvis resultatet er bare er, at man holder og venter endnu længere tid lidt senere.


Årrh… hold op, det er da fedt at ræse fra Kh til Ringsted med 180, og så holde og vente 5 minutter ved Ringsteds I-signal, for at afvente at det passer ind i den planlagte trafik, at få lov at køre videre.

Det giver også mer-salg af kaffe, fordi de hele tiden vælter og skvulper over.

Og tænk på alle de billister du har konverteret til tog-pendlere på vejen.

(ironi kan forekomme)


Ja det er jo umuligt at ændre en køreplan, så der ikke skal være stop udenfor både København og Ringsted og så togene bedre kan udnytte deres max-hastigheder.

Men måske er det fordi jeg kigger ud over egen næsetip, at jeg kan tænke i forandringer fremfor stilstand.

Og tænk, det er faktisk det de gør fra K22 - ændrer køreplanen. Men vi passagerer må jo så forvente at det hele ædes op i ventetid udenfor stationerne, hvis det står til jer to.

Du forstår som sædvanlig intet. Heller ikke at læse hvad du selv skriver.

Det var dig, der harcellerede over at dit tog ikke kørte så hurtigt som du synes det skulle - og i samme sætning klager over at samme tog senere holder og venter. Jeg påpeger så, at en højere hastighed vil betyde en længere ventetid. Det venter jo ikke fordi lokoføreren har rygepause, men afventer ledig kapacitet længere fremme.

Som ret mange andre har beskrevet, så er køreplansplanlægning et større puslespil, hvor de forskellige strækninger, trækkraft og standsningsmønstre skal gå op i en højere enhed.
De planer ændrer man ikke fra uge til uge i tilfælde af, at der køres med forskelligt materiel. De fleste kunder foretrækker nok pålidelige køreplaner.

Det kunne man naturligvis gøre: Udgive to alternaterende køreplaner: en der gælder, hvis lige netop din strækning på lige netop denne afgang trafikeres med materiel med én given max-hastighed, og en anden hvor lige netop denne afgang trafikeres med materiel med en anden max-hastighed.
Så skal man bare på alle stationer hænge et farvet flag op der viser, hvilken af køreplanerne der køres efter.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak