Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokomotivskift i Padborg - Connecting Europe Express (Jernbanen i dag)

af Rail, 25/9 2021, 16:49 (937 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Man brugte da i årevis litra EA, der heller ikke kunne køre på tysk kørestrøm, til tog, der kom fra eller skulle til Tyskland. Har man allerede glemt, hvordan man gør? Fremgangsmåden var vist ikke så indviklet endda: Ved ankomst kører toget med strømaftagerne nede så langt frem, at togmaskinen holder i det "fremmede" kørestrømsområde. Her bliver den ankomne togmaskine koblet af stammen, trukket væk og forbi en transversal til et nabospor, gennem hvilket den ankomne togmaskine bliver skubbet tilbage til det kørestrømsområde, den kom fra, og kan hæve en strømaftager igen. Derefter kan den afgående togmaskine rangere til stammen, koble på og afgå.
Lur mig, om ikke der på Youtube eller lignende er en videooptagelse eller to, der viser, hvordan man gør.


Selvom jeg er fuldt ud klar over at det foregik så er stødrangering ikke tilladt. Derudover havde man dengang en dieselrangermaskine (MK) i Padborg, så officielt kunne det foregå på den rette vis.


Såfremt neutralsektionen er for lang til, at de to togmaskiner koblet sammen begge kan få strøm fra hver sit kørestrømsområde, må man jo sætte nogle vogne imellem. Den ankommende togmaskine standser i eget kørestrømsområde, hvor den laver omløb og trykker stammen ind i fremmed kørestrømsområde, hvor den afgående togmaskine kan koble på stammen. Herefter kobles den ankommende togmaskine af og toget kan afgå.

Ja det gør du så i nordgående retning - i sydgående er det lidt mere besværligt at lave ovenstående i Padborg.
Derudover glemmer vi lige at man ikke må planlægge rangering med passagerer ombord.

(I den virkelige virkelighed bliver det klaret med ekstern hjælp ;-) )


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MO1974ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak