Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hastighed på ny bane (Generelt)

af larsht, 26/9 2021, 14:30 (914 dage siden) @ mikedk2100

Jo jeg forstår godt at læse, hvad jeg selv skriver. Jeg undrede mig over, at “mine” tog, kørt af IC4 kørte så langsomt på den nye bane, når nu både tog og bane er skabt til højere hastighed.


Men køreplanen er så nok ikke. Den er formodentlig beregnet efter at der køres med ME og 6 dobbeltdækkere (maks 160 og laaaang tid om at komme op på 160).

Forskellen vil være at køreplanen lige akkurat passer, men med IC4 (maks 180, og hurtigt op på 180) vil der være rigeligt med luft i køreplanen og 140 så kommer til at passe med de køretider, som en ME ville have præsteret.

Køreplanen kan ikke bare lige ændres, hvis man i næste uge kan køre med IC4 i stedet for ME. Du vil f.eks blive sur, hvis toget pludseligt kører 5 minutter før, hvad du er vant til, når du starter din rejse.

Og de planlagte sammenfletninger og krydsninger omkrig Ringsted, ikke er klar til at toget pludselig kommer før normalt. Og ikke kan ekspederes før planlagt tid, uden at forsinke andre tog.


Det har jeg skrevet flere andre steder, men selvfølgelig ikke lige her. Der nøjedes jeg med at skrive, at det er pga køreplanen og ikke fordi togets køreplan er lagt efter en ME. Det skal jeg beklage.

Og jeg har på intet tidspunkt skrevet, at køreplanen skal ændres i morgen eller næste uge.

Med hensyn til, at toget “pludselig” kører tidligere eller på et ændret tidspunkt, så er det en virkelighed, som vi allerede befinder os i nu pga de mange sporarbejder.

Som pendler kan du ikke bare regne med, at det tog du kørte med i dag kører på samme tidspunkt i morgen. Det burde du også vide, hvis du altså bruger toget. Så nej, det er jeg forlængst stoppet med at blive sur over.

Så er det godt du fandt nye ting at blive sur over :)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak