Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forundersøgelse af Kattegatforbindelse bliver forsinket (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 29/9 2021, 12:38 (938 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Trafikministeriets nyhed.

Hvor de bl. skriver: Der er behov for at genberegne blandt andet!? trafikprognosen på baggrund af aftalen om Infrastrukturplan 2035.

Overordnet set handler det jo om, at se om forbindelsen kan gøres billigere, men samtidig give højere samfundsmæssig værdi - og se om man kan få enderne til at mødes.

Projekter der kan have betydning for Kattegat beregningerne:
Ny bane Aarhus - Silkeborg: I kombination med Kattegat kan du få rejsetid Silkeborg - København på 1½ time og nå til Herning på 2 timer.

Ja, det er nyt. Men som skrevet vil ekstraindtægten herfra være marginal omend mærkbar, og ikke nok til at retfærdiggøre en 3-6 måneders forsinkelse af beregningerne. Den kan vel beregnes af en DTU studerende med Landstrafikmodellen på et par uger.

.

Opgraderinger Aarhus - Viborg (reelt nok shunt ved Langå): Kan give rejsetid Bjerringbro - København på 1½ time og Skive - København på 2 timer.

Njaa, men det er kun måske med. Kun en forundersøgelse i første omgang. Så måske en beslutning om VVM/projekt i 2026. Og ekstraindtægten herfra er marginal, det er trods alt relativt få ekstra passagerer en shunt vil medføre. Og så er der tradition for kun at medtage projekter som er besluttet, og det er dette projekt så altså ikke.

.

Batteritogsinfrastruktur: Kan gå helt amok og få rejsetid Thisted - København på 3½ time via Kattegat :-) - men kan også reducere omkostningerne ved en bro, ved at undlade køreledninger på toppen....

Man kan håbe det er en af grundene til udskydelsen, for det kan vel spare 1-2 mia. kr. og det betyder noget. (knap 50 km Sjælland-Jylland).
Og det er jo også allerede aftalt i 2035 aftalen at undersøge muligheden for batteritog direkte fra Vestjylland (og Frederikshavn?) til København.
Man kan håbe, men jeg tvivler. Indtil nu har Ministeriet ikke just fremturet med tekniske nyskabelser.

.

Motorvejen til Kalundborg var vel også med?

Ja, og den medfører en besparelse, da den nu ikke skal finansieres af Kattegatforbindelsen. Men det kræver jo ikke yderligere beregninger, der skal blot slettes et par linjer i Kattegatberegningen.
- OK, det kræver naturligvis at man beregner lidt mere præcist, hvordan Kattegatmotorvejen tilsluttes Kalundborgmotorvejen. Men det kunne man nok sjusse sig til indenfor +/- 100 mio. kr.

.

De første undersøgelser af Kattegat har primært omhandlet passagerer isoleret set mellem København og Aarhus. Nu kan oplandet udvides i det jyske, og hvis man kigger på det sjællandske forløb, og regner på en "IC-trafik" med linjer fra København til Aarhus via Roskilde - Holbæk samt Køge Nord - Ringsted, er der potentiale for at øge samfundsværdien af jernbanen over Kattegat, og det bør man have tid nok til at undersøge.

Oplandet i Jylland må hele tiden være med i beregningen. Man har da forhåbentlig anvendt Landstrafikmodellen.
Der er ikke noget nyt på Sjælland. Man har jo allerede planlagt og beregnet tog som du beskriver.

.
Så alt i alt finder jeg stadig Ministeriets begrundelse noget søgt.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak