Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forsinkelser og aflysninger på Thybanen (Generelt)

af Peter Christensen, 16/10 2021, 21:54 (894 dage siden) @ Vollensir

Men endnu et eksempel på at politikerne ikke aner én skid om hvad der foregår....

Nja, der er nu flere elementer i sagen.
Bl.a. hvor villig var DSB til at levere oplysninger om togenes tilstand og hvor villig var DSB til at Arriva (og andre) måtte foretage egne inspektioner for at få en idé om tilstanden dengang udbudsrunden kørte.
Hvis det kniber med at få oplysninger om tilstanden, så bør alarmklokkerne ringe......

Normalt ville der komme en art risikotillæg for tilstanden hvis denne ikke kendes eller tilstanden findes for dårlig, men!
Arriva var til salg da DB fattedes penge, så Arriva skulle være salgslækker gennem volumen.
Det komplicere forholdet om hvorfor Arriva smed et lav bud.
I øvrigt tog det også lang tid fra buddet blev afleveret til offentliggørelsen af vinder; personligt tror jeg at en stribe embedsmænd lige skulle vurdere om tilbuddet var dumping eller ej.

Uanset vejen til det lave bud, så er det min opfattelse at Arriva ligger som de har redt.
Det er ligeledes min opfattelse at den nuværende regeringen ingen problemer vil have med at Arriva gik konkurs og måtte opgive kørslen.

Og lige for sammenligningens skyld, så er det ganske almindeligt ved køb og salg af skibe at de inspiceres inden køb. Det ER sket at anbefaler fra teknisk side, som fraråder et køb, er blevet tilsidesat. Underligt nok følger alskens høje udgifter ofte med sådant en køb.
Andre gange inspiceres skibene ikke inden et køb.....det koster ofte også dyrt.
Dét Arriva har foretaget adskiller sig på ingen måde det jeg har set omkring køb/salg af skibe gennem årene.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Postautomobilet Gennem 100 År

Postautomobilet Gennem 100 År. Pris 360 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak