Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

strækningsnumre er ikke nødvendigvis paratviden... (Generelt)

af TWB, 17/10 2021, 14:05 (921 dage siden) @ OLL

Du har ret i at større og ældre stationers forkortelser, og deres navnekyndige følgestationer, kan være logiske, men mange nyere stationers forkortelser kan nogle gange være svære at gætte. Hvor kommer f.eks. Q'et fra i Snekkerstens forkortelse "SQ"?

Hvis man er ny i systemet, hvor skal man så kunne se det logiske i J'et i Køges forkortelse "KJ" og Køge Nord "KJN" (kender godt til grunden vil jeg bare lige gøre opmærksom på, inden nogen giver mig grunden).

Skal undlade at give dig grunden.


Hvis du kender grunden til Q'et må du gerne komme med den, for har endnu ikke fået en grund endnu.

Men måske udtryk for "rettidig omhu" da flere danske byer i de senere år har valgt stavemåder for deres bynavn fra "gamle dage".
J'er i Køge blev vel først officielt fjernet i 1932?

Jeg antog at du mente Køge og Køge Nord og hvorfor der er et J.
Ingen kendskab til Q'et udover at antallet af stationer begyndende med S er stort og skulle man holde sig til 2 bogstaver er Q måske det næste i rækken?

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak