Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny EB Bemaling (Generelt)

af Henning Makholm ⌂, 22/10 2021, 21:06 (910 dage siden) @ anho

Jeg tror der er lidt for meget 80'er (eller 70'er?) over den bemaling med sort og afdæmpet rød, til min smag. Enten behold den nuværende kraprøde farve

Det er da vist kun midterpartiet der er retoucheret på billedet? Den røde ser ægte ud.

Hvis man ville designmale EB'erne skulle man også gøre det på fronten -- mere rød, uden den sorte "kølergrill" og uden at føre den grå top ned omkring forruden. Og de vogne den trækker skulle så selvfølgelig også være røde.

Hvorvidt designbemaling overhovedet ville fungere i 2020erne er en anden diskussion.

Pragmatisk set formoder jeg at den kraftige visuelle markering af dørpartierne i nutidens farvelægning betragtes som et funktionelt element som man ikke bare kommer af sted med at afskaffe. Og hvis man bevarer den i en eller anden form, er toget jo slet ikke designmalet alligevel, og så forsvinder nostalgi-værdien også.

Signalmæssigt tror jeg ikke at den rene nationale farveskala i rød-hvid-sort vil virke nær så godt som grafisk identitet hos én togoperatør blandt mange, som den gjorde dengang det var statsbanernes farver og de gik igen på færger, stationer, etc.

--
Henning Makholm


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak