Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ETCS-stopmærke i Struer (Generelt)

af Henning Makholm ⌂, 23/10 2021, 17:42 (915 dage siden)

Der er udkommet en lokal instruktion for Struer som gør opmærksom på at et af ETCS-stopmærkerne er placeret efter frispormærket i et medgående sporskifte uden at sikringsanlægget er klar over det. Trafiklederen får ansvaret for at undgå at give tilladelse til bevægelser som derfor er i konflikt.

https://bane.dk/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/ORF/Lokale-instruktioner/...

Det giver anledning til to spørgsmål:

1. Jeg tvivler på at der er planen at stopmærket først skal flyttes om bag frispormærket natten til den 31. oktober. Er der krav et eller andet sted om at lokale instrukser kun kan opdateres med en uges varsel?

[Hmm, heri tager jeg måske fejl -- der er også en opdatering af strækningsoversigten pr. 31.10.2021 som tilføjer det pågældende stopmærke. Spørgsmålene bliver så i stedet: 1a. Hvordan i alverden beslutter man sig for at stille et stopmærke op på den gale side af frispormærket? 1b. Hvad skal det stopmærke overhovedet gøre godt for? Der er ikke nogen tydelig grund til at have en togvej (undskyld, en rute) der ender der.]

2. Når nu den tekniske sikring mellem nabosporene ikke fungerer efter hensigten, ville det så ikke være passende at gå med både livrem og seler, og også fastsætte noget i retning af: "Lokomotivfører: Ved kørsel frem mod ETCS-stopmærke Str-028 skal du standse 1 meter før mærket, medmindre du har tilladelse til at passere det."

--
Henning Makholm


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak