Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EB nr. 999 og 1000 ankommet til Danmark IC3/ER4 problemer. (Generelt)

af Steff, 25/10 2021, 10:36 (912 dage siden) @ kme

God formiddag

Den gode Niels Jensen har da fuldstændig ret i sine bemærkninger. Set i bagklogskabens evindelige klare lys, glemmer "vi" ofte alle trængslerne. IC-3 var IKKE lykken da de fremkom, men dette blev ofte "glemt" i og med at det var et helt igennem NYT dansk produkt, designet, teknikken (ekstruderet aluminium) "gumminæserne", vognprofilet mv. Men skidtet virkede ikke bl.a. som nævnt nedbrudt Aircon, låsede døre, maskinnedbrud og, og, og.
Nu har jeg ikke - og gider heller ikke - sammenlignet IC-3 med IC-4, men mon ikke at IC-3 var lidt derhenne af inden fejl blev rettede? Men de blev rettede og fungerede og gør det stadig (ligesom IC4)!!

Og så kom IR-4 med VIRKELIGE problemer med elektriske "støjstrømme", der fik litra EA til at "lukke ned" ved passage, immunisering o.s.v. Til gengæld var de jo en fryd for "Trainspotting", de stod over hele landet som "støjvolde" på stationer og læsseveje, lige til at fotografere; man kunne bruge langsom lukker på fotoapparatet, de kørte jo ikke!

Jeg tror ikke at nogen dengang havde tænkt sig samkøring mellem IC3+ER4 som nu er dagligdags, men tiden gjordet muligt!!

Jo, "tiden læger alle sår". Historien gentager sig, f.eks. var de efter krigen af FRICHS leverede litra E på pænt dansk noget "l...", men DSB maskinafdeling havde ikke noget valg. De fleste lokomotiver et langt "jammerkatalog" over fejl, manglende kontrol, dårlige tekniske løsninger, manglende kvalitet o.s.v. Men de blev jo også til Svaner som i H.C. Andersens eventyr, ikke sandt;-)

God dag til alle

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak