EB nr. 999 og 1000 ankommet til Danmark IC3/ER4 problemer. (Generelt)

af Peter Christensen, mandag 25. oktober, 2021, 11:22 (41 dage siden) @ Steff

Nu har jeg ikke - og gider heller ikke - sammenlignet IC-3 med IC-4, men mon ikke at IC-3 var lidt derhenne af inden fejl blev rettede? Men de blev rettede og fungerede og gør det stadig (ligesom IC4)!!

Med en kæmpe forskel. Ved IC3 var der en fabrik bagved som var interesset i at løse problemerne.
Med IC4 valgte DSB selv at blive togproducent.....med Ansaldo som yderst ustabil underleverandør, som ikke kunne/ville løse tekniske problemer.
Meget overordnet set så fornemmer jeg at DSB forsøgte at skrive en specification, som rigtigt tolket, ville give "noget a la IC3".
Desværre er det således med specificationer at byderne ofte tolker væsentligt anderledes end køber. Samme forhold ses også mellem US Navy og Electric Boat Company omkring U-bådsbyggeri i 1920'erne.
Så man skal være meget omhyggelig i denne fase.

Jo, "tiden læger alle sår". Historien gentager sig, f.eks. var de efter krigen af FRICHS leverede litra E på pænt dansk noget "l...", men DSB maskinafdeling havde ikke noget valg. De fleste lokomotiver et langt "jammerkatalog" over fejl, manglende kontrol, dårlige tekniske løsninger, manglende kvalitet o.s.v.

Vel kom maskinerne efterhånden til at virke, men det er næppe Frichs fortjeneste altsammen.
Holdningen hos Frichs (og mange andre producenter af damplokomotiver) var at de leverede et produkt (damplokomotivet) og en bunke tegninger til køber. Herefter kunne køber muntre sig med service og vedligehold på basis af tegninegrne.
Dermed "hang" DSB også selv på ret meget af fejlretningen. Det første kunne nok tages på garantien (kan ikke lige huske garantiperioden for damperne), men det betød ikke nødvendigvis at Frichs rykkede ud og rettede fejlen. Reelt lavede DSB fejlretningen og sendte derefter en regning til Frichs på materialer og arbejdsløn.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak






Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen